شرکت آسانسور آرمان فراز شهر شیراز

مشاوره-طراحی-نصب انواع آسانسور و پله برقی

شرکت آسانسور آرمان فراز شهر شیراز

مشاوره-طراحی-نصب انواع آسانسور و پله برقی

مکانیک و تابلو برق آسانسور:

انواع کابل کشی:

 

 ۱-کشش تک رشته ای این شکل از کابل کشی معمولاً همراه با ماشینهای گیر بکسی به کارمی رود، اما از آن می توان برای ماشینهای بدون گیربکس با سرعتهای پایین تر ۱.۷۵ تا ۲.۵متر بر ثانیه نیز استفاده کرد.در این دو حالت معمولاً زاویه تماس کابل فولادی باقرقره محرک به ترتیب ۱۴۰ و ۱۸۰ است. قرقره محرک به ندرت از چنان قطری برخوردار است که در فاصله میانی مرکز اتاقک و وزنه تعادل قرار گیرد،به همین دلیل استفاده از قرقره انحراف ضرورت پیدا می کند.

 

 

 

۲-کشش دو رشته ای: چون استفاده از قرقره انحراف خطر لغزش کابل فولادی را در نتیجه کاهش سطح اصطکاک کابل با قرقره محرک افزایش می دهد ، می توان از قرقره دو رشته ای استفاده کرد.از این روش در آسانسورهای پر سرعت وسنگین بار استفاده می شود.

 

 

 

۳-کابل کشی ۲ به ۱ : از این روش گاهی به همراه ما شینهای گیربکسی در سرعتهای پایین تر اتاقک یعنی در حدود ۱.۷۵ تا ۳ متر بر ثانیه استفاده می شود.در این حالت سرعت اتاقک و وزنه تعادل نصف سرعت محیطی قرقره محرک است و این بار روی قرقره را به نصف کاهش می دهد وامکان استفاده از موتورهای پر سرعت را فراهم می سازد که نسبت به موتورهای کم سرعت ارزانتراند.

 

 

 

۴-کابل کشی ۳ به ۱: از این نوع کابل کشی برای آسانسورهای سنگین کالا در مواردی استفاده می شود که باید توان موتوروفشار روی یاتاقانها راکم کرد.

 

 

 

۵-کابلهای توازن: در ساختمانهای بلند بالاتر از ده طبقه،بار کابل فولادی که در حین حرکت اتاقک از آن به وزنه تعادل(و بر عکس)منتقل می شود مقدار قابل توجهی است و با رسیدن اتاقک به بالا، بار کابل سیمی به وزنه تعادل منتقل می گردد.برای توازن و کاهش این پدیده،به قسمت تحتانی اتاقک و وزنه تعادل، کابلهای توازن متصل می گردد. برای جای دادن کابلهای توازن به یک گودال عمیق تر نیاز است

کارکرد و نحوه کار آسانسور

  کارکرد و نحوه کار آسانسور:

اصول عملکرد: یک آسانسوربرقی با نیروی محرکه کششی دارای اتاقکی است که ازکابلهای فولادی آویزان است و این کابلها برروی قرقره محرک شیار دارحرکت می کنند.کابلهای فولادی از یک طرف به بالای اتاقک و از طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شوند.وزنه تعادل ازمیزان بار روی موتور الکتریکی به اندازه اختلاف وزن موجود میان اتاقک همراه با بار و وزنه تعادل یا اصطکاک کم می کند.این اختلاف وزن را ((بار غیر متعادل))می نامند.وزنه تعادل معمولاً ۴۰ تا ۵۰ درصد وزن اتاقک به علاوه بار آن و اصطکاک وزن دارد. اصطکاک معمولاً ۲۰ درصد وزنه تعادل است.

نکاتی درمورد ایمنی و استفاده از آسانسور:

نکاتی درمورد ایمنی و استفاده از آسانسور:

آسانسور راننده و یا خلبان ندارد و بصورت شبانه روز اماده کار میباشد مسافرین بیرون اسانسور فرمان احضار میدهند و مبدا و مقصد خود را مشخص میکنند و در زمان مناسب پاسخ میدهد بنابراین فشارهای مجدد بر روی دکمه های احضار کاری است بیهوده, مسافرین داخل کابین فرمان حرکت میدهند و مقصد را مشخص میکنند این وسیله قادر به شناسایی مسافرین از نظر قد , سن , مونچ یا مذکر بودن و یا میزان وزن را ندارد . 

در پاره ای از مواقع آسانسور به وسیله بسیار خطرناکی تبدیل میشود دکمه های فرمان در مکانی قرار گرفته اند که کودکان کمتر از هفت سال قادر به احظار و فرمان حرکت نباشند ولی همواره باید به خاطر بسپاریم که هرگز کودکان نباید از این وسیله استفاده نمایند با ایجاد شرایط مناسب فضای باز و گاهی مذاکره دست جمعی با کودکان و نوجوانان باید به صورت جدی و کامل از بازی با اسانسور جلوگیری نماییم . در هنگام استفاده از اسانسور حتما باید به ظرفیت نهایی ان توجه شود ظرفیت ها معمولا 4,6,8,10,12,15,18,20و... میباشند که باید بر روی پلاک مشخصات در کابین نصب باشد معمولا کابین اسانسور به صورتی طراحی و ساخت میشود که حداکثر ظرفیت به سختی در ان جا شود زیرا استفاده خارج از ظرفیت خطرات بسیار جدی در بر دارد که قابل قیاس با انواع خودرو ها و ماشین آلات نیست .اصولا آسانسور باید مجهز به سیستم آلارم ظرفیت مجاز باشد ولی رعایت ظرفیت آسانسو توسط مصرف کنندگان در اولویت قرار دارد.

هرگز در هنگام وارد شدن به کابین آسانسور درحال گفتگو به صورت عقب ویا از پهلو اقدام ننمایید همواره در هنگام ورود به کابین آسانسور از وجود کابین در مقابل خود اطمینان حاصل کنید و سپس وارد شوید.

روش های ساده اطمینان از روشنایی کابین دیدن تصویر خود و دیگران در اینه کابین به صورت واضح است .

در زمانیکه ساختمان خلوت است سعی کنید از اسانسور استفاده ننمایید اگر زمانی در آسانسور حبس شدید هرگز خوف نکنید و نهراسید , اول بر ترس خود غالب شوید و کنترل منطقی خود را بدست اورید سپس دست به اقدامات زیر بزنید:

1-زنگ خطر آسانسور را به صدا دراورید تا برای کمک و بیرون اوردن شما اقدام کنند .

2_اگر در کابین تلفن نصب است از ان جهت درخواست کمک استفاده نمایید.

3-اگر دومورد بالا نیز وجود نداشت از تلفن همراه خود استفاده نمایید.