مقدمه
برای آسانسورهای کم ارتفاع با ظرفیت بالا
(خودروبر، باربر و …) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمانهای تا ۵
طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک
بهترین انتخاب است..
امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیتهای که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری میکند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)
مزایای آسانسورهای هیدرولیک:
در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمانهای کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمانهای مسکونی دوبلکس، تریپلکس و … از آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) استفاده مینمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل میباشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص میدهد)، علاوه بر در ورودی که میتواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.
مقدمه
برای آسانسورهای کم ارتفاع با ظرفیت بالا
(خودروبر، باربر و …) و آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) در ساختمانهای تا ۵
طبقه (در برخی موارد تا ۷ طبقه مشروط به ترافیک بسیار کم) سیستم هیدرولیک
بهترین انتخاب است..
امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین به همراه برخی مزیتهای که در ذیل به آنها اشاره شده است، در بسیاری موارد استفاده از آسانسورهای هیدرولیک را توجیه پذیر و حتی ضروری میکند، هرچند که سرعت و ارتفاع در آسانسورهای هیدرولیک محدود است. (بطور معمول تا ۷۵/۰ متر بر ثانیه و ارتفاع ۵ طبقه با طول مسیر حرکت ۵/۱۲ متر)
مزایای آسانسورهای هیدرولیک:
در حال حاضر بسیاری از معماران در طراحی ساختمانهای کمتر از ۵ طبقه و بسیار لوکس مانند هتل ها، مراکز تجاری، ساختمانهای مسکونی دوبلکس، تریپلکس و … از آسانسورهای پانوراما (شیشه ای) استفاده مینمایند که انتظار دارند علاوه بر نقش کاربردی آسانسور در ساختمان، از نظر زیبایی نیز در معماری کلی نقشی ایفا نماید. با توجه به اینکه آسانسورهای هیدرولیک فاقد وزنه تعادل میباشند (وزنه تعادل در آسانسورهای کششی یک وجه چاه را به خود اختصاص میدهد)، علاوه بر در ورودی که میتواند شیشه ای باشد کابین، در سه وجه دیگر نیز قابلیت اجرای شیشه را داراست.
شکل ۱، یک آسانسور تمام هیدرولیک را نشان میدهد.
نحوه آرایش جکها و اتصال آن به کابین آسانسور:
به طور کلی ارتباط جک به عنوان محرک کابین آسانسور به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم،در ۳ حالت مختلف به شرح زیر است:
شکل ۲ نشان دهنده یک سیستم ۲:۱ است.
در این حالت
طول کورس جک معادل نصب کورس حرکت کابین خواهد بود که در حالت الف با یک جک
میباشد و در ظرفیتهای بالاتر و کابینهای بزرگتر از دو جک استفاده
میشود. (حالت ب)
شکل ۳ آسانسورهای هیدرولیک با جک مستقیم در زیر
مجموعه ساده
ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک هستند که در صورت وجود فضای لازم بهترین
انتخاب در جکهای مستقیم است و از زیر کابین نصب میشود که در حالت ب با دو
جک نمایش داده شده است.
شکل ۴ آسانسور هیدرولیک با جک مستقیم از بغل است.
در سیستمهای
مستقیم که امکان کندن حفره در کف چاه وجود ندارد جک به بغل منتقل میشود
تا قسمت بیشتر جک در چاه قرار گیرد و نیاز به کندن حفره به حداقل ممکن کاهش
یابد. و در حالت ب حالت دو جک نشان داده شده است.
فضای مورد نیاز برای آسانسورهای هیدرولیک خودروبر:
با توجه به تنوع آسانسورهای هیدرولیک ابعاد چاه و کابین را برای آسانسورهای
خودروبر که یکی از متداول ترین نوع آسانسورهای هیدرولیک است، مورد بررسی
قرار میدهیم.
نحوه اتصال جک مطابق با شکل ۵ بطور مستقیم از زیر میباشد:
بطور معمول آسانسورهای خودروبر دارای ظرفیت از ۵/۲ تا ۷ تن هستند که دارای
حداکثر ۵/۸ متر طول برای جک تک مرحله ای (۱ Stage) و ۱۷ متر برای جک
دومرحله ای (۲ Stage) هستند.
ابعاد کابین در آسانسورهای خودروبر معمولاً به عرض ۲۲۰ تا ۲۸۰ سانتیمتر و عمق ۴۵۰ تا ۶۰۰ سانتیمتر میباشد.
فضای موردنیاز برای چاه آسانسور خودروبر به صورت زیر است:
۱۰۰ تا ۵۰ + عرض کابین = عرض چاه cm (متناسب با نوع در آسانسور)
۵۰ تا ۳۰ + عمق کابین = عمق چاه cm
انواع در، در آسانسورهای هیدرولیک عموماً شامل